Honda Experience: Road to redline
Geen reacties
Honda Experience: Road to redline
De Honda Experience van een echte Honda-liefhebber en zeer trouwe klant, de heer Kong Hoi Chong:
“Vrijdagochtend om 5:04, de wekker gaat. Voorzichtige zonnestralen komen onder het rolgordijn door. Ik word wakker en realiseer mij dat ik niet mijn eigen bed lig en het ook niet mijn eigen slaapkamer is. Tijd om op te staan. Niet om naar mijn werk te gaan, maar naar de Nurburgring!
Al twee maanden hebben een autovriend (Patrick) en ik ons ingeschreven voor de Honda Experience op de Nurburgring. Het evenement valt samen met de ADAC Zurich 24-uursrace en WTCC (World Touring Car Championship) waar Honda ook actief in is. Vanuit Honda Europa wordt er jaarlijks tijdens een race van de WTCC een evenement georganiseerd voor Hondafans. Vorig jaar was het op Spa Francorchamps waar Honda ook haar Civic Type-R Concept aan de fans liet zien. Dit jaar is de magische Nurburgring aan de beurt.
Iets na zessen stapten Patrick en ik in de volgeladen Honda Jazz. Compleet met bijvoorbeeld luchtbedden, slaapzakken, extra dekens, stoelen, veel kleding en extra schoenen en jassen. Met de Magic Seats omhoog geklapt om alle bagage met gemak kwijt te kunnen.
We verlieten rustig het Friese dorp waar Patrick woont en zochten de wegen op richting het zuiden en Duitsland. Bij Venlo gingen wij de grens over en verlieten daarmee ook de wegen met snelheidslimieten. Een mooie gelegenheid om de Honda goed uit te laten en enthousiast liet de Honda zich in de toeren jagen. De Autobahn was nog vrij rustig, een goed moment om te kijken of de Jazz de fabrieksopgave van 177 km/h kan bereiken. #RoadtoRedline. De slagzin waar de organisatie al weken van tevoren mee teasede. Bij de eerste poging richting de Redline bleef de Jazz hangen bij 177 km/h, afgelezen op het navigatiesysteem. Missie geslaagd! De Autobahn schreeuwde om een tweede poging, ditmaal in de vierde versnelling. Wonder boven wonder bereikte de Jazz ditmaal 180 km/h. Op het zelfde schermpje zagen wij dat de verwachte aankomsttijd bij Nurburgring en Honda camping een paar minuten na 10 uur zou zijn.
De knappe Nederlandse koppen hebben het navigatiesysteem uitstekend voorgeprogrammeerd. Want zoals verwacht reed de Jazz iets na tienen de camping op. De eerste auto die opviel, oftewel eruit sprong, was de gefacelifte Civic van de organisatie in Briljant Sporty Blue. Het kleurtje staat hem geweldig!
Een medewerker wees ons een parkeerplekje aan. De Jazz voelde zich wel thuis tussen een Accord en Civic in. Er stonden na het uitstappen een kleine 20 Honda’s op de camping.
Na het parkeren was het tijd om in te checken. Op de achtergrond hoorden naast Duits en Engels ook al racegeluiden. De kwalificatie van de 24 uurs race was al volop aan de gang. Maar onze aandacht ging uit naar de goodiebags die de andere Honda campinggasten ontvingen. Met onze tentnummers en een eigen goodiebag op zak, gingen wij onze spullen halen om vervolgens de heuvel op te lopen om onze slaapplekken voor de komende twee nachten te bekijken.
Eenmaal boven zagen wij een hoop groene tenten, uitgevoerd met een rode bies, tentnummer en de bekende Type-R logo. De tenten stonden in perfecte lijnen opgesteld, zonder enige afwijking in afstand. Precisiewerk, zoals wij gewend zijn van Honda.
Nadat wij de tenten slaapklaar hebben ingericht, gingen wij met een Shuttle bus naar de Nürburgring. Shuttle Type-R stond er op het busje van een nader niet te noemen merk. Shuttle, in het verleden een variant van de Civic. De Civic Shuttle was zijn tijd ver vooruit, de concurrentie had destijds nog geen stationwagen in het C-segment, en al helemaal niet met een optionele vierwielaandrijving. Ik dwaal af, we gaan verder bij de Nürburgring.
Met ons Type-R keycord waaraan de entreekaart hing, kregen wij toegang tot de tribunes en paddock. We startten met de vrije training van de WTCC. We zagen Gabriele Tarquini en Tiago Monteiro volgas in hun groen-witte Civic over het circuit razen. Bij de Yokohama S-bocht konden wij genieten van het spektakel. Over het lange stuk vol accelereren, voor de bocht vol op de rem en enkele versnellingen terugschakelen en met het gaspedaal diep ingetrapt door de S-bocht gaan. De geluiden die daarbij vrijkwamen, is niet te beschrijven met woorden. Elke auto die langsreed, zorgde voor een grijns op mijn gezicht.
Na de vrije training, was het tijd voor de ‘klassieke’ auto’s uit de jaren 80. De ADAC Classic had een zeer gevarieerd spelersveld. Van de BMW M1 en Porsche 911’s tot Opel Kadetts en een Honda CRX. Alle coureurs stonden voor aanvang van de race bij hun auto en vertelden vol enthousiasme over hun auto. De sfeer was erg gemoedelijk en de bandenleveranciers wurmden zich door de massa om de banden op tijd bij de juiste locatie te krijgen. Leuk om dit schouwspel van dichtbij mee te beleven, want naast zien was er genoeg te horen en te ruiken. De geur van hete uitlaatgassen, verbrand rubber en oude auto’s.
De auto’s stonden te popelen om weer eens goed uitgelaten te worden. Voor het zover was, kwamen de WTCC auto’s de paddock opgereden. De Civic van Gabriele Tarquini was al naar binnen gereden. De motorkap stond al omhoog om de 1.6 turbomotor te laten koelen. De hoeveelheid onderdelen van lichtgewicht carbon fiber was indrukwekkend om te zien. Minutenlang keken wij onder de motorkap, om steeds weer iets nieuws te ontdekken. Plots verandert de sfeer, een donkere brom komt dichterbij. Tiago Monteiro komt de paddock opgereden, crewleden duwden de auto naar zijn plek naast de Civic van Gabriele Tarquini. Als toeschouwer is het werkelijk onwerkelijk om de WTCC Civic en coureur van een kleine meter afstand te kunnen zien.
De oude auto’s stonden te popelen en werden toen ze eenmaal op het circuit reden niet bepaald gespaard door de bestuurders. Volgas kwamen ze ronde na ronde langs. Schreeuwend en blèrend klommen ze de toeren in om een snelle rondetijd neer te zetten, en op spectaculaire wijze hun voorganger proberen in te halen. Elke auto die passeerde, gaf mij en andere aanwezigen een grijns.
Een grijns die niet verdween bij het zien van de nieuwe Honda Civic Type-R. Honda had een eigen Honda stand. Op hun stand stond de nieuwe Civic Type-R – de auto waar ik naar uit heb gekeken – en de WTCC Civic. Aangevuld met 4 simulatoren waarmee je zelf als aspirant racer over het Grand Prix Circuit van de Nürburgring en Nordschleife kon scheuren, maakte de stand van Honda een druk bezochte attractie.
De inschrijving voor de Honda Experience stopte bij 300 deelnemers en de deelnemers hebben circa 150 tot 180 Honda’s meegenomen naar het evenement. De 300 Honda liefhebbers kwamen uit maar liefst 13 landen: Van Duitsers tot Zweden. Van Nederlanders tot Amerikanen. Een bekende Amerikaan, die voor Honda liefhebbers wekelijks enkele Vlogs (Video blogs) maakt, is speciaal voor de Honda Experience op de Nürburgring uit Amerika overgekomen. Urenlang heb ik met Honda liefhebbers uit Amerika, Nederland, België, Duitsland en Engeland gepraat en genoten wij allemaal van onze gedeelde passie, namelijk Honda. Na de uitstekende buffet in de Castrol Honda VIP Club, lieten wij de kwalificatie van de Porsche Cup links liggen en zochten wij de Shuttle bus op om op tijd onze tent op te zoeken. De klok wees nog geen tien uur aan toen het licht in de tent uitging. Op naar dag twee, de dag van de Porsche Cup, WTCC en ADAC 24 uurs race.”
Lees verder: Dag 2 Honda Experience
Lees verder: Dag 3 Honda Experience