Wanneer het rempedaal wordt ingedrukt, drukken de remklauwen op de remschijven. Hierdoor ontstaat er wrijving, waardoor de wielen zullen afremmen. Tijdens dit proces wordt er kinetische energie gecreëerd. Deze energie verdwijnt in de vorm van warmte en kan dus beschouwd worden als verspilde energie. Bij regeneratief remmen wordt deze energie hergebruikt. Het proces van regeneratief remmen is efficiënt en zorgt ervoor dat de batterij van hybride auto’s wordt opgeladen. In dit artikel zal er gekeken worden naar de definitie, het proces en welke Honda’s gebruik maken van regeneratief remmen.
Wat is regeneratief remmen?
Het proces van regeneratief remmen zorgt ervoor dat restenergie, welke vrijkomt gedurende het remmen, wordt opgevangen en gebruikt om de lithiumbatterij van een zelfopladende hybride aan te vullen. De kinetische energie gaat normaal gesproken verloren tijdens het remmen. Bij het proces van regeneratief remmen wordt deze kinetische energie omgezet in elektrische energie, waardoor deze later weer opnieuw gebruikt kan worden.
Hoe werkt het regeneratief remproces?
De elektromotor in een elektrische- of hybride auto kan in twee richtingen draaien, zowel voor- als achteruit. Bij het vooruit rijden worden de wielen aangedreven. Bij het achteruit draaien wordt de batterij opgeladen. Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt, zal de motor vooruit draaien. Wanneer het rempedaal wordt gebruikt, zal de elektrische motor achteruit draaien. Wanneer de motor achteruit draait, zal er elektriciteit worden opgewekt. Deze elektriciteit wordt vervolgens naar de batterij vervoerd.
Regeneratief remmen werkt het best wanneer het rempedaal lichtelijk wordt ingetrapt, zoals in stop-and-go verkeerssituaties. Regeneratief remmen zorgt ervoor dat u uw auto gratis wordt opgeladen en dat het brandstofverbruik zal worden verbetert.
Welke Honda’s maken gebruik van regeneratief remmen?
De technologie van het regeneratief remmen wordt gebruikt in de volgende modellen van Honda: Jazz, CR-V, HR-V, Civic, ZR-V en de Honda e.