De rijke historie van Honda in de Formule 1
Geen reacties
Honda kent een rijke historie in de Formule 1. Van dieptepunten naar wereldkampioenschappen. Honda heeft zich een aantal keer teruggetrokken uit de Formule 1, maar kon zich nooit losmaken van de hoogste divisie van de autosport. Ontdek de rijke historie van Honda in dit artikel.
Honda naar de Formule 1
Soichiro Honda, de oprichter van Honda, had een passie voor racen. In de jaren dertig van de vorige eeuw ging hij, in een aangepaste Ford, de strijd aan met zijn broer. Na de oprichting van Honda in 1949, gingen ze al snel meedoen aan motorraces. Het duurde niet lang voordat Honda de eerste overwinningen binnensleepte. Echter had Soichiro Honda de ambitie om kampioen te worden in een auto die hij zelf volledige had ontwikkeld. Om deze ambitie werkelijkheid te laten worden deed Honda vanaf 1964 mee in de Formule 1.
Amper een jaar duurde het voordat Honda de eerste overwinning behaalde tijdens de Grand Prix van Mexico, waardoor de droom van Soichiro Honda al snel werd waargemaakt. Na het Formule 1 seizoen van 1968 trok Honda zich terug uit de autosport. Hierdoor kon er meer energie en tijd worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van wegauto’s.
De terugkeer van Honda in de Formule 1
In 1983, vijftien jaar nadat Honda zich had teruggetrokken uit de Formule 1, maakte Honda de terugkeer in de hoogste divisie van de autosport. Echter kwamen ze terug als motorleverancier. De eerste wereldtitel in de Formule 1 werd behaald in 1987 door Nelson Piquet in een Williams. In die periode was Honda ook de motorleverancier voor Team Lotus.
In 1988 ontstond er een samenwerkingsverband tussen Honda en McLaren. In dit seizoen werden er vijftien van de zestien races gewonnen, waardoor Ayrton Senna er met de wereldtitel vandoor ging. In 1989 veroverde Alain Prost het kampioenschap met McLaren Honda, waarna Senna kampioen kampioen werd in 1990 en 1991. Hiermee werd de dominantie van Honda en McLaren onderstreept.
Het tweede tijdperk van Honda in de Formule 1 werd afgesloten met een winst tijdens de Grand Prix van Australië in 1992. In de seizoenen die daarop volgde bleef Honda licht betrokken als partner van Mugen Motorsports.
Het derde tijdperk van Honda in de Formule 1
Vanaf 2000 werd Honda de motorleverancier van het BAR-team. In het seizoen van 2004 werd Honda tweede in het kampioenschap. In 2006 won het team de Hongaarse Grand Prix, waardoor Jenson Button zijn eerste overwinning in de Formule 1 claimde. Toen de wereldeconomie instortte in 2008 trok Honda zich terug uit de Formule 1. Er werd besloten om de pijlen te richten op de kernactiviteiten.
Honda kan nooit lang wegblijven van het racen
In 2015 nam Honda weer een plek op de Formule 1-grid in. Nu leverde Honda het chassis aan het team van McLaren.
Honda en Red Bull
In 2020 ging Honda een samenwerkingsverband aan met Red Bull Scuderia AlphaTauri en Aston Martin Red Bull Racing. Dit bleek een schot in de roos te zijn. Na het succesvolle seizoen van 2021, waarin Max Verstappen de coureurstitel op zijn naam nam, zou Honda eigenlijk stoppen als leverancier. Tot op het heden zijn ze nog steeds de motorleverancier van de twee teams. In 2022 heeft Red Bull Racing de constructeurstitel weten te winnen en Max Verstappen de coureurstitel.