Prelude concept: een veelbelovende terugkeer
De nieuwe Honda Prelude bestaat momenteel alleen als studiemodel, maar wordt binnenkort ook in Nederland beschikbaar! Honda heeft in de loop der jaren veel van zijn iconische modellen uit Europa teruggetrokken, zoals de Accord, Legend, CR-X en de Prelude. Voor degenen die de Prelude missen, is er goed nieuws: het model keert terug. Tijdens de Japan Mobility Show 2023 onthulde Honda de Prelude Concept, en nu heeft het merk bevestigd dat de auto daadwerkelijk in productie gaat. Bovendien komt hij ook naar Nederland!
De terugkeer van de Prelude werd aangekondigd op een evenement ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van Honda’s eerste hybride model, de Insight. Deze Insight was destijds de meest aerodynamische auto ter wereld, en werd in 1999 gelanceerd. Hoewel deze Insight in Nederland pas in 2004 zijn debuut maakte met de Civic IMA, volgden er snel andere hybride modellen zoals de tweede generatie Insight, de Civic Hybrid en hybride versies van de CR-V. Tegenwoordig is elke Honda in Europa, met uitzondering van de Civic Type R, beschikbaar met een hybride aandrijflijn.
Wat de Prelude betreft, krijgt hij ook een hybride aandrijflijn in Europa. Hoewel de technische details nog niet zijn vrijgegeven, kunnen we verwachten dat de Prelude minstens dezelfde aandrijflijn zal krijgen als de hybride Civic e:HEV, met een vermogen van ongeveer 184 pk. Het zou zelfs kunnen dat Honda kiest voor de 204 pk sterke hybride aandrijflijn van de huidige Accord, gezien de Prelude altijd dichter bij de Accord dan de Civic heeft gestaan. De eerste generatie Prelude, die 45 jaar geleden in Europa op de markt kwam, deelde onder andere motor en versnellingsbak met de toenmalige Accord, hoewel het een eigen chassis had. De tweede generatie Prelude, die in Nederland bekend werd door Bassie en Adriaan, introduceerde de klapkoplampen en leidde de komst van drie opvolgende generaties voordat het model werd stopgezet.
Hoewel het logisch lijkt dat de Prelude een coupé zal zijn, is dit tegenwoordig vrij ongebruikelijk. Veel SUV’s of cross-overs dragen namen van oude coupémodellen, zoals de Alfa Romeo Junior of de Ford Puma. Wat ook opvalt, is dat het ontwerp van de Prelude Concept geen directe verwijzingen naar eerdere Preludes bevat. Tomoyuki Yamagami, Chief Engineer en projectleider voor zowel de Civic als de Prelude, legt uit: “De Prelude Concept is niet ontwikkeld als directe opvolger van de Prelude. We wilden een auto creëren die voldoet aan de vraag naar iets nieuws en spannends. De markt is overspoeld door SUV’s, en wij geloven dat er ruimte is voor een ander soort model. Een auto die leuk is om te rijden, zuinig is en past bij de huidige tijd. Tijdens de ontwikkeling bleek toevallig dat dit model goed aansluit bij de waarden van de Prelude, waardoor het een moderne interpretatie van de Prelude kon worden.”
Wat betreft de sportieve rijervaring van de Prelude: Honda besteedt veel aandacht aan de rijbeleving, inclusief dynamische rijprestaties en interieurgeluiden. Het is ook niet waarschijnlijk dat het uiteindelijke ontwerp van de productieversie sterk zal afwijken van de Prelude Concept, aangezien Honda al vroeg had besloten om een productieversie van dit model te maken. Yamagami bevestigt dat de Prelude zijn basis zal delen met de Civic, wat economisch gezien logisch is, aangezien de Prelude geen massale verkoopaantallen zal behalen. Het model wordt een nicheproduct dat vooral bedoeld is om de aandacht te trekken.
De Prelude zal in 2027 in productie gaan en waarschijnlijk daarna naar Europa komen. De nieuwe Prelude zal niet de eerste hybride Honda in Nederland zijn, want dat was de CR-Z.